Iedere wc telt

STAPPENPLAN MEER SEMI-OPENBARE TOILETTEN

Nederland is wereldwijd gezien een van de landen met het minst aantal toegankelijke toiletten.

Gevolg: In een gemiddelde gemeente met 50.000 inwoners wonen 10.000 mensen met buik-/blaasproblemen, die niet of nauwelijks van huis durven uit angst buitenshuis niet tijdig een toilet te vinden.

Daar moet verandering in komen!

logo-iederewctelt

Daarom is de Toiletalliantie een project gestart 'Iedere wc telt'. https://www.iederewctelt.nl/

Ook Continentie Stichting Nederland maakt deel uit van deze alliantie.

In de Gemeente Oude Ijsselstreek heeft Sandra Gosseling een succesvolle actie ontketend om meer toiletten publiek-toegankelijk te krijgen.

Zij heeft haar ervaringen samengevat in onderstaand stappenplan:

SandraGosseling

Dit zijn de adviezen van Sandra voor wie meer toiletten toegankelijk wil krijgen:

Start:

• Geef aan bij de gemeente wat het probleem is.

• Houd een pleidooi voor de gemeenteraad en vraag om een projectleider die kan uitzoeken wat de beste optie is voor de gemeente of voor elke kern van de gemeente afzonderlijk.

• Lukt dat niet, duurt het je te lang of wil je echt verandering? Zoek een aantal andere mensen met wie je de toilettenactie kunt beginnen.

• Bedenk een naam voor de groep.

• Vraag toiletstickers bij de Maag Lever Darm Stichting secretariaat@mlds.nl. Geef aan hoeveel ‘gewone stickers’ en hoeveel ‘rolstoel-toiletstickers’ je wilt.

• Neem contact op met de toiletalliantie https://www.iederewctelt.nl/contact/ en geef door wat je van plan bent. De toiletalliantie heeft contact met de instellingen en verenigingen die te maken hebben met buik-/blaasklachten.

• Start een What’s App groep waarin je elkaar op de hoogte kunt houden van je activiteiten. Zo voorkom je dat een ondernemer 2x door verschillende mensen wordt bezocht. Noteer wie gevraagd is en wat hun antwoord is.

• Een openbaar toilet is een toilet die 24/7 te gebruiken is.

• Een semi-openbaar toilet is een toilet waar mensen zonder verplichtingen gebruik van mogen maken, soms voor een klein bedrag.

• Ondernemers die mee willen doen door hun toilet semi-openbaar (toegankelijk) te maken:

• In ieder geval gaan ze akkoord dat jij hen toevoegt bij de  Hoge Nood app.

• Vraag of je een toiletsticker bij de ingang mag plakken.

• Als ze het willen dan vermelden en een foto op de Facebookpagina van de toilettenactie.

• Start met het gemeentehuis en zorgcentra.
  • Schrijf ondernemersverenigingen aan en vraag of zij hun leden willen vragen of ze mee willen doen.
  • Zorg voor publiciteit! Schrijf naar de redacties van o.a. tv, radio (week-)kranten. Hoe meer positieve reclame, des te eerder ondernemers 'ja' zeggen of zichzelf al opgeven.

• Zeggen ze nee of twijfelen ze? Geef aan dat ze er altijd mee kunnen stoppen en dat ze het ook voor bijvoorbeeld 2 maanden op proef kunnen doen. Neem na die 2 maanden contact op.

-Begin een Facebookpagina. Bekijk als voorbeeld: https://www.facebook.com/werkgroepMTT

Als je start met een Facebookpagina kies je voor ‘Maatschappelijk betrokken of bekend persoon’.

Maak 1 iemand beheerder, de anderen redacteur. Zij kunnen dan ook berichten plaatsen Dat doe je door bovenaan het scherm op ‘instellingen’ te klikken en dan links ‘paginarollen’ te kiezen. Daar kun je mensen op de gewenste plek toevoegen

-Pas er voor op dat er niet te veel berichten achter elkaar komen. Je kunt bijvoorbeeld een paar ondernemers uit één dorp bij elkaar zetten in een bericht. Je kunt ook een bericht ‘plannen’, die keuze staat onderaan je ingevoerde bericht

- Tag in het bericht het bedrijf/winkel (@naam) en vermeld de app @Hoge Nood. (symbool met druppel)

Nodig de mensen die het bericht liken uit om volger te worden