Wat kan ik zelf doen aan stress incontinentie?

Wat kan ik zelf doen aan stress incontinentie?

U kunt zelf ook iets doen tegen de klachten van incontinentie.

(Huis)-arts

  • Als u dat nog niet hebt gedaan: bespreek het probleem met uw
    (huis)-arts. Op deze site staat een zogeheten plasdagboek. Hou dit een of twee dagen bij voor het bezoek aan de huisarts.

Opvangmateriaal

  • Te gebruiken in overleg met (huis)-arts en eventueel na advies van continentie-verpleegkundige of apotheker. Ga niet zelf aan de slag met doekjes, maandverband etc. oefeningen Dienen om bekkenbodemspieren te versterken. U doet ze bij bekkenfysiotherapeut en/of thuis.

Uw gedrag aanpassen

  • opvolgen van adviezen over bijvoorbeeld houding op het toilet, hoe vaak naar het toilet gaan, tijd nemen om te plassen, etc.
  • trainen in 'ophouden' van de plas.
  • aanpassen drinkgewoonten: drink water en beperk koffie, thee, alcohol, zoetstof-houdende dranken. Drink voldoende. Te weinig drinken prikkelt de blaas.
  • afvallen als u te zwaar bent. De huisarts kan hierbij adviseren.
  • sneller het toilet kunnen bereiken (dorpels/drempels verwijderen, rollator, looptherapie) of een po-stoel gaan gebruiken.
  • Zorg dat u op toilet goed uit de voeten kunt en dat toiletpot voldoende hoog is, maar wel zo dat u nog met de voeten op de grond komt.
  • Draag kleding die u gemakkelijk open/dicht uit/aan kunt doen.
  • Obstipatie ( harde ontlasting) kan invloed hebben op plasklachten. Drink voldoende en neem voldoende vezels (bruin brood, verse groenten en fruit) Zo nodig kan de huisarts een laxeermiddel voorschrijven.

© 2016 Continentie Stichting Nederland  |  Disclaimer Contact