Stress incontinentie bij mannen

Behandel methode
stress incontinentie bij mannen

Het komt voor dat mensen het écht in hun broek doen van het lachen. Een typisch voorbeeld van stress-incontinentie. Ook bijvoorbeeld bij hoesten, niesen, tillen, traplopen, sport, etc. kunnen zij dit probleem hebben. Stress slaat hier op lichamelijke inspanning, niet op mentale stress.

De inspanning zorgt ervoor dat de druk in de buik toeneemt en dus ook de druk op de blaas. De sluitspier en bekkenbodemspieren spannen nog eens extra aan bij drukverhoging. Als deze spieren niet goed werken dan sluit de blaas bij drukverhoging onvoldoende af en loopt de urine uit de blaas. En het gevolg is dat er ongewild kleine of grotere hoeveelheden urine naar buiten komt.

Stress-incontinentie komt bij mannen veel minder voor dan bij vrouwen. Bij mannen die een prostaatoperatie hebben gehad, kan de operatie de sluitspieren en/of de spieren van bekkenbodem en blaas hebben beschadigd. Ook veroudering van de bekkenbodem kan stress- incontinentie geven.