Post ICS-IUGA, Nijmegen, november 2014 [PAO Heyendael]

De afdelingen Urologie en Gynaecologie van het Radboudumc organiseerden op 28 november 2014 i.s.m. met PAO Heyendael aan het Radboudumc de 12e Post ICS-IUGA. Deelnemers volgden een rapportage van belangrijke presentaties op de jaarvergadering van de International Continence Society, dat jaar in oktober in Rio de Janeiro, en het wetenschappelijk congres van de International Urogynecological Association, in juli dat jaar in Washington, in samenwerking met de American Urogynecologic Society (AUGS). De Post ICS-IUGA werd mede mogelijk gemaakt door Astellas Pharma BV.

De Post ICS-IUGA 2014 werd geleid door Dr. John Heesakkers, uroloog en Dr. Harry Vervest, gynaecoloog, beiden verbonden aan het Radboudumc.

Rapporteurs

De rapporteurs op de Post ICS-IUGA 2014 brachten verslag uit over specifieke onderwerpen. Het betreft:

Prof. dr. Ruud Bosch, uroloog UMC Utrecht: overactieve blaas. U vindt hier een overzicht van de door hem gerapporteerde lezingen en posters.

Drs. Jetzke van Breda, uroloog Radboudumc, Nijmegen: stressincontinentie. U vindt hier haar powerpoint-presentatie

Dr. Henk Elzevier, uroloog/seksuoloog LUmc, Leiden: incontinentie en seksualiteit. Hier powerpoint-presentatie (inleiding t/m slide 19, ICS vanaf slide 19) en abstracts van de daarin genoemde lezingen en posters van ICS Rio de Janeiro.

Dr. Fred Milani, urogynaecoloog, Reinier de Graaf Groep, Delft: prolaps. Milani was tevens lid van het Scientific Committee van de IUGA 2014. Hier tekst van zijn powerpoint-presentatie met links naar abstracts van presentaties van ICS Rio de Janeiro. Links naar presentaties van IUGA ontbreken. Deze zijn namelijk alleen toegangelijk voor leden

Dr. Manon Kerkhof, urogynaecoloog, VUmc, Amsterdam, Isala Klinieken, Zwolle: basic research. De rapportage van Manon Kerkhof was uitsluitend bedoeld voor de bezoekers van de Post ICS-IUGA. De inhoud was in hoge mate gebaseerd op haar promotieonderzoek. U vindt hier een samenvatting van dat onderzoek.

De middag werd besloten met een bijdrage van Prof.dr. Menno Schilthuizen, auteur van 'Darwins peepshow', bioloog, professor of Character Evolution & Biodiversity, Naturalis Biodiversity Center and Leiden University, Leiden. Op You Tube is deze presentatie te volgen, zoals gehouden bij een andere gelegenheid.