Kiest gebruiker straks zelf incontinentiemateriaal?

Kamer: Laat patiënt zelf juiste medisch hulpmiddel kiezen

Als kamermeerderheid bereikt dat diabetespatiënten zelf de best passende bloedsuikermeter uitzoeken, in plaats van het goedkoopste apparaat dat de zorgverzekeraar vaak standaard voorschrijft, kad deze trend navolging vinden bij onder meer stoma's en incontinentiemateriaal. Dat zou - schrijft De Gelderlander - "een ware revolutie betekenen in de zorgwereld. Nu bepalen de zorgverzekeraars totaal zelf welk hulpmiddel de zieke krijgt."

Deze week (week 45, 2016) komt de PvdA bij het debat over de zorgbegroting met een voorstel om juist patiënten en hun zorgverlener online een geschikte glucosemeter te laten selecteren uit een lijst die de Diabetesvereniging aandraagt. Coalitiepartner VVD steunt dit plan.  De liberalen zien ook bij andere hulpmiddelen mogelijkheden, mits de geboden keuzemogelijkheden niet onbeperkt zijn en geld een factor van belang blijft. Het gaat om een principiële vraag aan minister Schippers: "Gaat het nou louter om de laagste prijs of willen we dat verzekeraars voor patiënten het medische hulpmiddel inkopen en vergoeden dat het beste bij ieders behoefte past?"

Weerstand - Niels Chavannes, hoogleraar Huisartsgeneeskunde (LUMC, Leiden), houdt zich bezig met nieuwe technologie ter verbetering van de gezondheid en de zorg. Hij ziet ook vaak dat innovatieve hulpmiddelen bij introductie in de praktijk nog op weerstand stuiten van verzekeraars. ,,Zo kunnen nierpatiënten tegenwoordig thuis hun bloeddruk meten en via hun smartphone veilig doorgeven aan de arts. Alleen doen verzekeraars dan moeilijk over de vergoeding, terwijl een meting in het ziekenhuis of de huisartsenpraktijk wél wordt bekostigd." Volgens Chavannes kan er veel meer worden overgelaten aan 'de tandem tussen dokter en patiënt'. ,,Dat is niet peperduur en moeilijk. Door alleen te letten op de prijs, kijken zorgverzekeraars niet verder dan hun neus lang is."

(Bericht gebaseerd op bericht in De Gelderlander)