Incontinentie bij vrouwen

Incontinentie is nooit iets wat een vrouw maar moet accepteren omdat 'het er kennelijk bijhoort'. U behelpen met doekjes, maandverband en wat dies meer zij, lost het probleem niet op. Een goede aanpak mogelijk wel. Ga naar de (huis)arts en laat uitzoeken wat er aan de hand is. Aan incontinentie is vaak iets te doen. Laat u het op zijn beloop dan wordt dat steeds moeilijker. Bovendien kan er sprake zijn van een achterliggende aandoening die riskant wordt, als deze op haar beloop wordt gelaten. Bij jongere vrouwen is incontinentie meestal beter te behandelen dan bij oudere vrouwen. Deze hebben naast incontinentie vaker nog andere aandoeningen en klachten.

Incontinentie bij vrouwen kan optreden in de vorm van ongewild verlies van

De incontinentie kan samenhangen met

• zwangerschap: druk op spieren en verslapping van de spieren
  • beschadiging van spieren en zenuwen