Alles over incontinentie

Vanaf een bepaalde leeftijd doen mensen het niet meer in hun broek. Gebeurt dat toch, of blijft een kind het in zijn broek doen, dan spreken we van incontinentie. Incontinentie komt voor bij mannen, vrouwen en kinderen. Bij incontinentie is er sprake van ongewild verlies van urine.  Dit kan optreden bij inspanning (stress-incontinentie) en/of bij aandrang (urge-incontinentie). Het kan gaan om grote of kleine hoeveelheden.

Ga bij incontinentie altijd naar de huisarts.

Ook als u zelf vindt, dat het allemaal wel meevalt. Hoe eerder u bij de dokter aanklopt, hoe groter de kans dat er nog iets aan te doen is. Laat u het op zijn beloop, dan kunt u dat stadium voorbij zijn. Bovendien: achter incontinentie kan een aandoening schuilgaan die riskant kan worden als er niets aan gebeurt.

De aanpak van incontinentie hangt af van de oorzaak, de verdere gezondheidstoestand van de persoon in kwestie en van diens leefsituatie. De aanpak kan variëren van aanpassen van leefgewoonten en/of het doen van oefeningen tot medicijnen of een operatie. Verschonen of verschoond moeten worden is voor niemand prettig. Streven is daarom altijd: iemand (weer) continent te krijgen. Incontinentiemateriaal neemt de oorzaak niet weg. Het wordt alleen ingezet wanneer incontinentie onvermijdelijk blijkt.

Bekijk hier een animatiefilmpje over urge-incontinentie