Goede zorg bij blijvende incontinentie

Gebruik van het juiste incontinentiemateriaal en daarnaast goede huidverzorging en hygiëne dragen bij aan het welbevinden van de oudere. Het beperkt de kans op doorlekken en huidproblemen. Dit verlicht de taak van de mantelzorgers.

Als de oudere met incontinentie thuis is, nemen mantelzorgers -meestal samen met verzorgenden – de zorg rond de incontinentie op zich. Verblijft de oudere in een zorginstelling, dan hebben verzorgenden een groot aandeel in de zorg. In beide gevallen zal de eerste aandacht uitgaan naar het welbevinden van de oudere. Tegelijkertijd moet gekeken worden naar het welbevinden van de mantelzorger(s). Hoe liefdevol deze ook is/zijn: er zijn grenzen aan wat de mantelzorger(s) kan/kunnen opbrengen.

Incontinentiemateriaal – Het gebruikte incontinentiemateriaal moet goed passen, voldoende absorberen, geen allergische reactie geven, redelijk gemakkelijk aan en uit te doen zijn en aangepast aan het moment van de dag: overdag dan wel 's nachts. Materiaal dat niet past, bijvoorbeeld omdat het te groot is of omdat er een inlegger bij is gestopt, geeft gemakkelijk lekkage. Er is ook niet aborberend materiaal, bijvoorbeeld het condoomkatheter (voor mannen), het urinaal (voor mannen) of het schuitje (voor vrouwen). Ook po en postoelen zijn onder omstandigheden inzetbaar. Het anaaltampon wordt soms gebruikt bij ontlastingsincontinentie. Laat u steeds goed voorlichten over voor- en nadelen en eventuele risico's. Voor verzorgenden zijn instructiefilmpjes beschikbaar over wisselen van incontinentiemateriaal. Ook voor u kunnen deze nuttig zijn.

Huidverzorging en hygiëne – Wassen met water en zeep is minder vanzelfsprekend dan het lijkt. Zeep is een belasting voor de huid. Kant-en-klare wasdoekjes zijn soms een beter alternatief. Ze zijn gemakkelijker in het gebruik, beter voor de huid en gaan verspreiding van infecties tegen. (Opmerking: Deze doekjes zijn belastend voor waterzuiveringsinstallaties. Dus niet wegspoelen door het toilet.) Verzorg na het wassen de huid met vochtafstotende crême of spray. Heeft de oudere zich bevuild met ontlasting, dan moet deze direct worden verschoond. Voor het verwijderen van (in haren) aangekoekte of korrelige ontlasting kunnen sprays worden gebruikt. Merkt u bij het wassen (een begin) van vochtletsel of doorliggen, neem dan contact op met een arts of (andere) terzake kundige.

Bovenstaande is mede gebaseerd op pag. 63-78 van 'Toiletgang bij dementie'. Voor meer informatie kunt u terecht bij een arts of (andere) incontinentiedeskundige.

De Stichting Samen Beter Thuis samen beter thuisheeft een aantal instructiefilmpjes gemaakt die ook voor u nuttig kunnen zijn. Zij gaan onder meer over: Toiletgang en incontinentie --  Wassen bij de wastafel.  -- Helpen met douchen -- Helpen bij het baden -- Wassen op bed -- Uit- en aankleden op bed --

Ook op Goedgebruik.nl GoedGebruikvindt u nuttige instructiefilmpjes: http://www.goedgebruik.nl/filmpjes Op die site kunt u overigens nog veel meer nuttige informatie vinden.

Kennisplein Zorg voor Beter heeft voor medewerkers in de zorg een zogeheten E-learning over huidletsel bij incontinentie uitgebracht. Je vindt er informatie over:  Hoe ontstaat huidletsel bij incontinente ouderen? Wat zijn risicofactoren? etc.  Deze E-learning is ook heel nuttig voor mantelzorgers. Aan de hand van 18 vragen kun je met deze nieuwe vrij toegankelijke e-learning jezelf kennis bijbrengen over ‘Incontinentie-dermatitis’ (IAD).

In deze serie e-learnings is ook een module uitgebracht over wassen zonder water.