Gevolgen van incontinentie

Zowel verschoond moeten worden als iemand moeten verschonen, is – op z'n zachtst gezegd – heel vervelend. Incontinentie voorkomen of beperken is daarom prioriteit nummer 1. Is incontinentie niet te vermijden, dan is ook verschonen onvermijdelijk. Probeer, als het maar even kan, de oudere te betrekken bij het bepalen van de aanpak. Dat geeft de grootste kans van slagen.

Vocht, urine en ontlasting kunnen leiden tot huidirritatie, jeuk, verweking van de huid en uiteindelijk wonden. Hiervoor bestaan latijnse dokterstermen, maar gemakshalve wordt dit ook aangeduid als 'vochtletsel'. Dit is te zien op de billen. Hoe korter de huid in aanraking is met vocht, urine en ontlasting, hoe beter. Huid die te lang nat is, wordt wit en zacht. Later ontstaan rode vlekken en nog later wonden. (Raadpleeg meteen een arts. Vergelijkbare plekken kunnen ook ontstaan als gevolg van doorliggen.)

Bovenstaande is mede gebaseerd op pag. 55-61 van 'Toiletgang bij dementie'. Voor meer informatie kunt u terecht bij een arts of (andere) incontinentiedeskundige.