Behandeling van incontinentie

Schaamte is de slechtstmogelijke raadgever bij incontinentie. Zelf maar wat aanmodderen met doekjes en maandverband is de slechtstmogelijke aanpak. Er is in ons land veel deskundigheid op het gebied van behandeling van incontinentie. Maak daar gebruik van. Een juiste aanpak kan voor de desbetreffende oudere veel narigheid voorkomen en uw taak als mantelzorger verlichten.

Het overgrote deel van de ouderen krijgt nooit te maken met incontinentie. Gebeurt dat wel, dan moet er dus iets aan de hand zijn. De eerste stap is: achterhalen wat er aan de hand is. Daarna kan bekeken worden of behandeling mogelijk en bij deze oudere haalbaar is. Incontinentie is soms te beperken door bijvoorbeeld een andere zithouding op het toilet, meer beweging, blaastraining, oefening van bekkenbodemspieren, maar is de oudere hiertoe instaat? Is het nog verantwoord een verzakking of vergrote prostaat te opereren? Zijn eventueel tegen incontinentie inzetbare medicijnen te combineren met andere medicijnen? Enz., enz. Vragen te over. Misschien is de conclusie dat er geen behandeling meer mogelijk is. In dat geval moet alles gericht zijn op goede zorg. Dat wil zeggen: goed incontinentie-materiaal en goede huidverzorging en tevens tegengaan van vochtletsel en geurtjes.

Bovenstaande is mede gebaseerd op pag. 29-41 van 'Toiletgang bij dementie'. Voor meer informatie kunt u terecht bij een arts of (andere) incontinentiedeskundige.